dinsdag 3 februari 2015

#21: leer 300 woorden Frans - afgerond

Weer een doel mogen afstrepen. Het was eindelijk zover, 300 woorden Frans. En heel voorzichtig begin ik wat te herkennen in het Frans. Dat is me nog nooit eerder gebeurd (ondanks 7 jaar Frans op de middelbare school). Ik zeg niet dat ik nu Frans kan, maar het is niet langer volledig onbegrijpelijk. Woorden beginnen samen een verhaal te vormen en de klanken kan ik steeds beter vertalen naar letters en daardoor naar woorden.

Ik ga absoluut door met Duolingo. Op naar de volgende 300 woorden. Op deze manier hoop ik namelijk het Frans mij werkelijk eigen te maken, waardoor ik mijzelf kan redden in Franstalig gebied. Dat is weer handig met die zomer trekken. Het Spaans en het Zweeds lokt mij ook zeker, maar eerst wil ik het Frans in orde maken (en het Duits wil ik ook nog gaan oefenen. Want hoewel dat beter begrepen is op de middelbare, is het nog steeds uiterst beperkt).

Voor de rest ben ik begonnen met InfoNu.nl , het eerste artikel staat op de lijst om gekeurd te worden. Het tweede en derde artikel ben ik nog aan bezig. Zodra ze goedgekeurd zijn, zal ik er hier ook een post over maken. Ik dacht steeds dat ik 2500 woorden moest schrijven als artikel. Dat remde af, want over het algemeen schrijf ik wel flinke stukjes, maar zeker geen 2500 woorden over onderwerpen (dat is 5 a4'tjes vol). Het blijkt echter dat het 2500 tekens moeten zijn. Met mijn schrijfstijl is dat ongeveer 400 woorden. Dat is voor mij geen enkel probleem. En dus schud ik zo enkele artikelen uit mijn mouw. Maar de eerste moet nog wel goedgekeurd worden, dus ik moet nog niet te vroeg juigen. Ooit heb ik trouwens al een artikel geschreven, over het huisvesten van cavia's, maar dat heb ik gedaan onder de naam Domor. Nu schrijf ik onder de naam Mizora, dat vind ik toch handiger als het om informatie gaat (dus geen persoonlijke ervaringen).

Ook heb ik 28 januari een buxusje gekocht en een soort kerstboom (klein). De kerstboom ga ik proberen binnen in leven te houden en de buxus moet het op mijn balkon zien te redden. Ik ben erg nieuwsgierig. Ook deze zijn voor het DZP, #96 om precies te zijn (1 van de 2 moet het 730 dagen overleven).

Met het wandelen en groente en fruit eten gaat het goed, dat loopt werkelijk voorspoedig. Zodra ik deze post geschreven heb ik, ga ik ook weer wandelen. En het eten van mijn groenten en fruit loopt gewoon door de dag heen.

Ik ben zo vrolijk! Alles loopt gewoon min of meer volgens de planning. En mijn to-do lijstje wordt maar korter en korter. Ik ben een inhaalslag aan het maken met oude tijdschriften, informatieve paardenboeken worden gelezen en ik heb gisteren mijn magnetron schoongemaakt. Die had mijn advies ter harte genomen, en heeft zich gewoon braaf gedragen. Maar hij is nu ook schoon. En met school gaat het ook gewoon stukje bij beetje vooruit.

De schone magnetron, met tomatensoep (die overigens niet geknoeid heeft)

De bijbel schiet ook op, nu bij 2 koningen H6. Dat is ongeveer op 1/3e van het boek. Ik vind het maar een zeer gewelddadig boek tot nu toe, maar het is zeer zeker nuttig dat ik het een keer lees.

Al met al, een heel tevreden Domor Verbeuk.

Groetjes...

2 opmerkingen:

Unknown zei

Goed bezig zo te horen :D
Waarschijnlijk ken ik zo ondertussen ook wel 300 woorden Frans, maar daar zitten ook een heleboel... niet zo nette woorden tussen, hahaha!

Domor Verbeuk zei

Die zijn bij mij nog niet langs gekomen. Het zijn gewoon keurige woorden (en erg vaak gekoppeld aan hond of kat).