donderdag 5 februari 2015

Oma gebeld

Oftewel #83 afgerond. Ja, oma bellen was een doel. Het is namelijk een beetje gekoppeld aan doel #18, namelijk 20x bellen om van je belangst af te komen. Oma bellen telt daar overigens niet voor, maar het geeft het probleem wel aan. Ik heb een hekel aan bellen want ik vind het eng. Gebeld worden vind ik een minder groot probleem, maar zelf bellen is voor mij echt iets waar ik de kriebels van krijg en zo lang mogelijk uitstel, zelfs als me dat problemen oplevert (stages, huisartsafspraak, verzekering regelen, internet dat eruit ligt). Dus daar wil ik ook wat aan doen. Oma bellen is één van die dingen. En het was ontzettend gezellig, binnenkort moet ik er maar eens even langs rijden.

Mijn oma belt nog met een dergelijk toestel.
Aan doel #2 heb ik ook direct gewerkt. Dat probeer ik toch netjes bij te houden.

Het is op het moment van schrijven 15.48 en ik heb het koud. De verwarming staat gewoon aan, ik heb schoenen aan en 2 vesten over elkaar en toch loop ik te bibberen. Mijn lijf is duidelijk, tijd voor een warme hap. Voor mij is dit geen onbekend verschijnsel. Nu ik aan het afvallen ben, is het iedere dag raak. Maar zelfs toen ik op gewicht bleef (of zelfs aankwam) was het rond dit tijdstip vaak raak. Ik heb blijkbaar zo aan het eind van de middag behoefte aan iets warms. Veel meer dan rond 7 uur eigenlijk. En dus heb ik nu soep in de magnetron staan.

één van de dingen die ik op het moment gebruik met lijnen is soep. Ik maak eens in de week een grote pan soep, met daarin minimaal 5 soorten groenten en 2 soorten koolhydraten. Daarnaast gaat er 500-600g vlees in. Afgelopen keer waren de ingrediënten: bloemkool, snijbonen, winterpeen, bleekselderij, prei, bloemkool, tomatenprut, rijst, vermicelli, runderpoulet, kipfilet en waarschijnlijk varkenshaas (en bouillonblokjes). De peen heb ik in grootverpakking gekocht, de prei had ik bij de Lidl meegenomen toen ze in de aanbieding waren en voor de rest heb ik uit de voorraad gepakt. Zeker het vlees was mysterymeat uit de diepvries. Ik was al lang blij dat er geen vis tussen zat. Deze week hoef ik geen soep te koken, ik heb namelijk nog 7 porties liggen en daar kom ik de week (ruimschoots) mee rond. Wel vrijdag alvast ingrediënten meenemen, dat komt neer op prei en nog 1 soort groente. De rest weer uit de diepvries/blik/glas en ik ga mijn voorraad uien maar eens opsnijden (en uiteraad, meer peen), want ik maak mijn soep op zondag.

Maar goed, daarom heb ik nu soep voor mijn neus staan, want die was wel opgewarmd ondertussen in de magnetron en ik ben hem wezen halen. Hij blijft lekker. En mijn voorraden slinken ondertussen gestaag. Alleen dat al is voor mij fijn, want ik heb echt te veel voorraad en #80 wil ik ook doen. Dat is "eet je voorraden op voordat je aanvult". Nu zal ik sommige dingen wel steeds aan blijven vullen, maar het idee is duidelijk en ik wil dan ook mijn diepvries, koelkast, keukenkastjes en andere voorraden (op eiwitpoeder na) allemaal opmaken voordat ik nieuwe voorraad aanschaf. Dan is alles echt weer vers en ondertussen weet ik beter wat ik wel en niet eet uit de voorraad (spinazie uit blik of pot eet ik bijvoorbeeld eigenlijk niet, helaas heb ik er nog 6 grote potten van staan).

Mijn derde infonu-artikel staat ook online. Het tempo zit er goed in! Dit artikel gaat over de scheve calcium-fosfor verhouding bij sommige paardenvoeding. Het was een zware bevalling, dit artikel. ondanks dat ik best veel van dit onderwerp weet, moet het ook nog onderbouwt worden en duidelijk uitgelegd. Het lastigste blijft dat ik een hoop cijfers wel ongeveer paraat heb, maar niet helemaal. Uiteindelijk heb ik gekozen om enkel voor slobber de verhoudingen bietenpulp/luzerne met zemelen erop te zetten, omdat deze het meest problematisch is. Voor de andere producten moet men zelf gaan rekenen. Daar schrijf ik misschien nog wel een andere keer een artikel over. Dit artikel was namelijk ook lang genoeg. Op het moment van schrijven moet het artikel nog goedgekeurd worden, het linkje komt dus later.

Ondertussen heb ik al weer 700 woorden op papier staan, dus ik vind het mooi geweest.

Groetjes, Domor Verbeuk.

Geen opmerkingen: