vrijdag 13 februari 2015

Tellington uit

Ik heb een tijd(je) terug van de WUR-bibliotheek het boek "The Ultimate Horse Behaviour and Training book"van Linda Tellington-Jones geleend en lang leve de makkelijke verlengmogelijkheden, is het ondertussen 4 maanden verder en ben ik hem nog altijd aan het lenen, net als 2 andere boeken trouwens (Hoefproblemen van Rob van Nassau, en een voedingsboekje).

Maar goed, het doel was dit boek uit te lezen en eigenlijk schoot dat helemaal niet op. Er zaten best een hoop stukken bij waar ik niet doorheen kwam, puur omdat het niet mijn manier van werken is en ik de namen die ze aan de verschillende oefeningen gegeven heeft vaak vreselijk vind. "homeing the pidgeon", "elegant elephant" en meer van dit soort dingen. Het werkt mij vreselijk op de zenuwen. Maar het is wel een serieus onderdeel van de alternatieve paardentraining en ik zie er ook wel het nut van in, zelfs al ben ik het er niet altijd mee eens. Ze werkt ook graag met voerbeloningen bijvoorbeeld, en daar werk ik juist helemaal niet graag mee.


The Ultimate Horse Behavior and Training Book (Linda Tellington-Jones), voor 34.95€ bij bol.com

Het resultaat was dat het een boek was waar ik veel tijd voor uitgetrokken heb, iedere keer weer een paar pagina's. Iedere dag opnieuw het doel nemen om 10 pagina's te lezen van het boek. De ene dag kwam het ervan, de andere dag niet. Maar vandaag heb ik hem afgerond. Hij is uit! En ik moet zeggen, het is eigenlijk een ontzettend nuttig boek. De namen kon ik steeds meer loslaten en er dus doorheen kijken en doordat je keer op keer dezelfde oefeningen langs ziet komen bij de probleemoplosser (door ernaar te verwijzen, niet elke keer stap voor stap uit te leggen), wordt het nut van de oefeningen steeds duidelijker en ook hoe deze uitgevoerd moeten worden. De oefeningen worden ook stap voor stap uitgelegd, alleen niet in het gedeelte van de probleemoplosser.

De TTouch wordt uitgebreid uitgelegd, maar ook het handwerk/grondwerk komt uitgebreid aan bod. Het labyrinth is een favoriete oefening van ze en ik zie het nog wel gebeuren dat ik daar balken voor ga aanschaffen zodat ik hem zelf kan doen. Maar ook de oefening pick-up sticks (mikado) is ontzettend leuk om te doen, lijkt me. En voor mijn moeder is het fijn dat deze oefeningen gewoon op eigen terrein, op toch redelijk beperkte (verharde) ruimte gedaan kunnen worden. Dat maakt de drempel minder groot om met Victor aan de slag te gaan.

Wat ook opvallend is, is dat het geen typisch western-gericht boek is. Het wordt altijd uitgelegd voor zowel de Engelse rijstijl als de Western rijstijl. Dat maakt het dichter bij huis.

Conclusie: het is dat hij de moeite van het lezen waard is, maar het boek/de methode moet wel een beetje bij je passen. Het is een andere manier van met paarden omgaan voor een hoop mensen, en het geeft in ieder geval er een hoop opties bij. Het vult de kaartenbak met opties weer een stuk verder, zelfs als je besluit dat het niet je standaard gebruikte kaarten worden.

Mijn voorkeur qua basis ligt bij de methode van Annemarie van der Toorn (de Monty Roberts-methode) met daarover een laagje eigen vernis. Maar er zijn paarden waar dat (voor mij) niet werkt. En via de Tellington-methode heb ik er nu weer een heel aantal kaarten bij die ik zo'n geval kan inzetten.
Al met al, misschien komt deze toch ook in mijn kast te staan, al zal het niet bovenaan mijn lijstje staan i.v.m. budgettechnische redenen en ik hem toch nu al gelezen heb. Voor mijn moeder moet ik hem in het Nederlands hebben en die is helaas niet (meer) te koop.

Voor de rest heb ik toch weer 3 paardenboeken aangeschaft, namelijk over Zomereczeem. Ik heb een niet officiƫle aanvraag gehad voor een uitgebreid advies bij een paard met zomereczeem, dat 's zomers zonder krachtvoer op de weide staat. Het gaat om een paard van een familielid. En tja, dan moet je dus (extra) kennis gaan verzamelen. Daar helpen boekjes vaak goed bij. 2 komen begin volgende week binnen, 1 moet besteld worden en komt dus wat later.

Vandaag was een matig actief dagje. Hij begon heel goed! Ik heb 6 vragen van celbiologie gedaan. De gedachte was dat ik er in de middag nog 6 ging doen, maar dat is niet meer gebeurd. Morgenochtend dan maar de andere 6, dan kan ik het na het weekend opsturen.

Het mailen van de verschillende mensen is er ook niet meer van gekomen. Dat ga ik ook na het weekend doen (of eventueel zondag). Zo meteen nog even een bietje eten en dan is alles weer gegeten en gedronken voor vandaag. Het gaat lekker, alleen de hoeveelheid fruit en groente gaat soms mis, dus die 30 dagen moeten opnieuw. Maar het wandelen heb ik nog altijd gedaan dus daar ben ik erg tevreden over. Bij mijn ouders even op oude kisten lopen, dat vinden mijn voeten waarschijnlijk wel fijn, even herstellen. En daarna weer door. Van de week 40km op mijn nieuwe kisten gelopen, en dan  zondag nog 8-10 is de bedoeling. Die 8km gaat wel lukken, maar of die 10km lukt, dat weet ik nog niet.

Zo even afwassen, douchen en dan naar bed. Het is mooi geweest voor vandaag.

Groetjes, Domor Verbeuk.

Geen opmerkingen: