vrijdag 20 maart 2015

Bijna...

Bijna te pakken. Dat hadden we die lul van een gluurder.

Voor achtergrondverhaal, zie Grr, gluurder!

En nu ben ik brak, lang leve de interne wekker (de externe wekker had ik uitgezet). Om half 8 werd ik al wakker, dat was niet de gedachte. En nu probeer ik me te zetten tot een kopje te hete caramel koffie met suiker en veel melk. En dat lukt nog niet erg. Terwijl ik achter mijn computer zit met mijn verwarming naast me vol open en mijn 2 vesten en een jas aan, omdat die nog over de stoel hingen zo en ik te lui was om ze uit elkaar te halen voordat ik ze aantrok en ik het nu juist wel erg comfortabel vind.

rood is nabijgelegen complex
groen is losstaand studentencomplex
paars is naastgelegen studentencomplex
blauw is mijn studentencomplex
oranje is tijdelijk studentencomplex
Ik ga er ten minste vanuit dat het bijna was, want ik heb niks meer gehoord. Het verslag:
Zo brak... vannacht maar krap 6 uur geslapen (of ruim 6 uur als je de tijd dat ik al mijn bed lag voordat ik er weer uitgebeld werd meetelt). Vannacht 2.5 uur op een bankje zitten posten, de waarschijnlijke auto van de gluurder die we eerder gezien hadden bij het nabijgelegen studentencomplex (Rood), bleek nu bij mijn studentencomplex (Blauw) te staan. Daarom ben ik door vrienden gebeld en heb ik mij razendsnel aangekleed, tas en telefoons meegegrist en 7 trappen naar beneden gesprint. Ik ben opgepikt terwijl iemand toezicht op zijn auto hield en daarna is ook n.3 ingestapt en hebben we de auto zo geparkeerd dat we vanuit de auto toezicht konden houden. 
Er is een plan de campagne gemaakt en 1 iemand bleef in de auto, de ander en ik gingen kijken of we iets verdachts zagen. Ik had mijn inspectielampje, de ander mijn bus deo. De eerste bocht die we om gingen was het direct raak, verdachte activiteit bij een "tijdelijk" studentencomplex (15 jaar tijdelijk, Oranje) schuin tegenover mijn complex. 
Maar dan komt de twijfel, is het hem echt? Zien we niet iemand aan voor hem terwijl het eigenlijk iemand is die het gewoon niet kan vinden? Maar dan gedraagt hij zich toch wel erg raar. Politie gebeld, dat valt nog niet mee, want zie maar eens een giga-achtergrondverhaal te proppen in een paar zinnen, niet te luidruchtig, maar wel hard genoeg om boven het feestje uit te komen dat zich een klein stukje verderop afspeelt. Ze sturen mensen. 
Ik ga op het bankje zitten op het binnenplein van het aanliggende studentencomplex (Paars) terwijl ik doe alsof ik op mijn telefoon bezig ben. Zij gaat zo staan dat ze de politie direct de juiste kant op kan sturen wanneer ze er zijn. En degene in de auto, die houdt oog op zijn auto.
Na even zitten bedenk ik me dat ik hem misschien wel kan filmen. Niet genoeg om herkenbaar te zijn voor een veroordeling naderhand, maar wel genoeg hopelijk om bij een heterdaad naderhand te kunnen bewijzen dat hij daar al langere tijd bezig is. Uiteindelijk heb ik 8 minuten gefilmd. 
De vriendin komt naar me toe, of ik hem nog steeds zie (vraag van de politie die er dan bijna is. Ze hadden begrepen dat ze een bepaalde route moesten rijden, in plaats van dat wij hem via het gelijknamige complex Paars zagen), maar als ze dat doet ziet zij hem ook al. Ik geef door dat ik het gefilmd heb en zij gaat terug, zodat de politie echt de juiste kant op gaat.
Dan loopt hij weg, rustig, maar wel over het gras heen en een stukje over het akker voor mij en dus achter Paars langs. Hij verdwijnt uit mijn beeld, flut! Maar dan? Hoe nu? Ik besluit er achteraan te lopen. Naderhand bekeken had ik stil moeten rennen, maar ik wilde me niet te verdacht gedragen. Dus ik liep. En al is het maar een klein stukje, dan lijkt het een eeuwig eind. Wanneer ik daarheen loop word ik gebeld, of het hem was die net langs liep, richting achterlangs Blauw. Ik bevestig dat en houd mijn telefoon links in mijn hand, terwijl ik mijn zaklamp rechts startklaar houd. 
Dan krijg ik de vraag of de politie achter me loopt. "Politie?" vraag ik nog een seconde onbenullig. Even uit mijn focus gehaald, ik was bezig met de gluurder. Dan kijk ik om, en zie ik een stel reflecterende strepen die ik sowieso al niet negatief tegenover sta, maar nu extra blij was om te zien. Kort schijnen ze met hun lampen naar mij, grappig om inspectielampjes eens van een andere kant te zien hiervoor gebruikt. 
Zelfs zonder dat ze je echt in het gezicht schijnen, zie je alleen nog maar lamp. Als je er echt mee in de ogen wordt geschenen, zie je voornamelijk nog sterren. En als dat te lang duurt, kan je schade oplopen. Je kan uiteraard eerder de andere kant op kijken of je ogen sluiten, maar je ziet in ieder geval enige tijd niets meer. 
Kort doorgegeven dat ik niet degene was die ik zocht, dat ik hem die kant op zag lopen (samen met de info van hij die in de auto zat) en daarna ben ik terug naar mijn post gegaan op Paars, het bankje. Helaas leek de vogel gevlogen te zijn. Er is uitgebreid gezocht en ik/we zijn tot 0.45 bezig geweest met posten. De politie is nog langer bezig geweest, maar toen zat ons nut erop en waren we ondertussen diepgevroren. 
Tussendoor ben ik nog even extra kleding gaan halen, want ik zat alleen maar op dat bankje, dat verbazingwekkend koud bleef, en voor mij was het niet zo ver. + dat ik dan direct nog 2x achter de gebouwen langs zou lopen en dus kon kijken of ik iemand verstopt zie zitten. Dat had hij namelijk de vorige keer waarschijnlijk wel gedaan totdat hij naar zijn auto vertrokken was. Vandaar dat we een waarschijnlijk verdachte auto hebben. 
Uiteindelijk lag ik om 2.00 op bed. Er was geen geluid meer vanaf de politie (die zouden contact opnemen als ze hem hadden). Ik heb mijn wekker uitgezet, maar uiteraard kan ik alleen mijn externe wekker uitzetten. En dus werd ik alsnog gewoon om 7.30 wakker en iets voor achten kon ik niet meer comfortabel blijven liggen. 
Vandaag of morgen even contact opnemen met de politie om het plan de campagne voor de volgende keer door te spreken en hoe uitgebreid we het moeten rondbrengen bij de bewoners van nu 5 studentencomplexen (Paars, Blauw en Rood van de ene organisatie, bij elkaar 1500 studenten, en Oranje en Groen van een andere organisatie, bij elkaar nog eens zo'n 250 studenten). Ik ben benieuwd, en ik wil die lul te pakken krijgen.
Mijn tasinhoud: dit is dus wat ik altijd buitenshuis mee heb. Bij elkaar weegt het 4.2kg. Rechtsonder is mijn huidige tas, altijd alles bij de hand.
Ik ben zo blij dat ik dingen gewoon startklaar heb staan. In mijn tas moeten nog een paar dingen komen, namelijk een vuilniszak, een regenponcho, een instant cold-pack en een mondkapje. Daar is gisteravond een nieuw ding bijgekomen, er moet ook een kleine (100x50) handdoek in. Daarnaast, maar dat is niet fysiek, moet er een EHBO-diploma bij komen. Dat heb ik namelijk nu niet (anders dan dat groep 8 ding). Maar de kans is groter dat er iemand op straat loopt met een EHBO-diploma (of kennis hierover) dan dat iemand op straat loopt met EHBO-spullen. En allerlei andere handige dingetjes zitten ook in mijn tas. Vrijwel alle dingen in mijn tas zijn óf van pas gekomen óf heb ik naar mis gepakt, daarom zit het nu in mijn tas (EHBO-set wordt als 1 ding gerekend).

En nu ga ik me het restje aankleden en maar wandelen denk ik. De koffie zit er ondertussen in, kijken of de frisse lucht me nog wat verder wakker krijgt.

Groetjes, het meisje met de zwarte pet (want zo werd ik door de politie benoemd), Domor Verbeuk.

Geen opmerkingen: