zondag 1 maart 2015

De lente komt

De lente komt, hij is onderweg
Hij danst en leeft en springt
Van hier naar daar, de warmte op
Zoals hij Winter verdringt.

De beesten hebben het in hun kop
De haan die kraait vanaf de top
De paarden trekken een extra sprint
Omdat de lente weer begint.

En ook in mijn hoofd is de lente. De energie van de langere dagen zit in mijn hoofd. Dus ik geniet en ben vroeg wakker, wat wel enige slaaptekort beloofd. Om 6 uur vanochtend was het met het in bed liggen echt gedaan, ik stuiterde eruit. En nu hard aan de slag, dan blijft er zo veel mogelijk mooie dag over.

Mijn kerstboom (naaldboompje) vindt het blijkbaar aangenaam in mijn vensterbank en staat al volop in knop. Prachtig vind ik het. En mijn buxus buiten heeft ook al jong-groene blaadjes.


Van het weekend is de hoefsmid geweest en ik ben op de goede weg met het corrigeren van Victor. Hij staat iets buitenover, wat betekent dat de hoefwand aan de binnenkant iets langer is dan aan de buitenkant. Beide hoeven voor zijn steil, maar RV (rechtsvoor) is steiler dan LV. Ik ben op het moment alleen RV aan het corrigeren op steil staan. Pas als de voeten min of meer gelijk zijn ga ik LV ook minder steil zetten. Ook heb ik gevraagd naar wat hij aanraadt en afraadt als cursus hoefbekappen. Daar kwam uit dat ik het beste naar Barneveld kan gaan hiervoor. Dus dat ga ik dan maar doen. Ik heb er nu al zin in (en zaterdag al voor "ingeschreven", je schrijft je in om op de hoogte gehouden te worden).

Victor is nu helemaal over op Marstall Faser Light in plaats van Marstall Freizeit. Hij werd toch weer wat dikker en hij doet nu zo weinig, daarnaast heeft hij de lente in zijn kop, wat niet handig is. En FL is prachtig voer. Hij gaat op 600g per dag staan ongeveer, maar wel i.c.m. Marstall Force, een vitaminekorrel (en biotine, zonnebloemolie, luzerne en veel hooi).

Zondag hebben mijn moeder en ik nog even met Victor tussen de pionnen gewerkt. Maar hij liep gevoelig dus dat hebben we kort gehouden. En we zijn even met Dante aan de slag geweest. Dat is een fel beestje. Het is toeval dat hij groter is geworden dan Fedor, maar het is ook wel erg fijn. Want dan kunnen ruitertjes beginnen op Fedor en dan eventueel overstappen op Dante. Dante is een compact en lenig paardje.

En toen weer terug naar Wageningen. In Wageningen ben ik allerlei dingen alvast op orde gaan brengen. Het is lang terug dat ik zo'n nuttige zondagmiddag heb gehad. Vrijdag was ik echt een stuk vrolijker (door wat ik in de donderdagpost beschreef) en ik heb donderdagmiddag mijn kloofprobleem grotendeels weg weten te krijgen. Met de gedachte, erger dan dit wordt het waarschijnlijk toch niet, heb ik de vijl gepakt en heel voorzichtig het bovenste laagje bij de kloof weggevijld. En des te verder ik in de eeltlaag vijlde, des te minder pijn het ging doen. Terwijl ik er donderdagochtend het niet hoefde aan te raken of ik zat al half tegen het plafond, kon ik na het vijlen er gewoon wat druk op zetten. En vrijdag kon ik dus gewoon met mijn nieuwe kisten een stukje gaan wandelen (5km)!

Vrijdagavond heb ik ook eindelijk mijn afwas weer netjes weggewerkt. Dat zag ik stevig tegenop, zelfs al was het niet zo veel, maar in mijn hoofd werd het een steeds grotere berg. En gisteravond het restje van zaterdagochtend en van gisteravond afgewassen. Dus vanmorgen kon ik zo in één keer gewoon beginnen met een lege aanrecht, heerlijk! Water in de waterkoker had ik gisteren ook al klaargezet, dus toen ik een kwartier uit bed was had ik al thee.

Vandaag weer met alles hard aan de slag. Mijn blog is al af, facebook, twitter, bokt en het hondenforum heb ik al geregeld, en dat allemaal 5 kwartier voordat ik de afgelopen 2 weken wakker werd. Zo dus lekker gaan wandelen, dan kan ik om 9 uur aan mijn verslagen beginnen (ik wandel voor de zekerheid nog even 5km per keer en niet meer).

Iedereen een productieve week toegewenst.

Groetjes, Domor Verbeuk.

Geen opmerkingen: